ff

אוכלוסיית היעד של הפרויקט
הפרוייקט מיועד לנערים בגילאי 13-18 שזקוקים למסגרת טיפולית-חינוכית על רקע קשיים בהשתלבות במסגרות החינוך הנורמטיביות ויכול להפיק תועלת מטיפול פרטני וקבוצתי.
בשל האופי הייחודי של הפרוייקט והעובדה שמדובר על מפגשים שבועיים ולא על מסגרת כוללנית, עדיפות תינתן לנערים שנמצאים במסגרת טיפולית כלשהי או שהם בעלי משפחה שיכולה לתרום להצלחת הטיפול.
לא יתקבלו לפרוייקט נערים שמשתמשים באופן אקטיבי בסמים ואלכוהול או נערים שמפגינים דפוס התנהגות אלים –כלפי אנשים או בעלי חיים- שעלול לסכן את באי החווה ואת בעלי החיים שבה.

צוות הפרוייקט
צוות הפרוייקט הנו צוות רב תחומי המורכב מאנשי מקצוע בתחום הרכיבה הטיפולית, החינוך, החינוך המיוחד, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית. בנוסף שותפים לפרוייקט בני ובנות שירות המשרתים במסגרת שירות לאומי בחווה ומלווים את הנערים והנערות באופן לא פורמלי. הצוות שם לו למטרה לעבוד בשיתוף פעולה רב מקצועי הן בין אנשי הצוות והן בינם ובין גורמי טיפול בקהילה המעורבים בחייו של הנער.

רציונל

אחד הקשיים הבולטים בעבודה טיפולית עם מתבגרים בכלל ועם נוער בסיכון בפרט הוא יצירת המוטיבציה לטיפול. חלק מההצלחה הוא בגיוס הנער כשותף פעיל בתהליך העבודה הטיפולית בחווה, כאשר המפגש עם הסוסים מהווה טיפול הוליסטי שבאפשרותו לגעת בתחום הרגשי, הקוגניטיבי, הפיזי והחברתי. 

מטרות הפרויקט
1. יצירת מסגרת חלופית לנוער בסיכון שאיננו נמצא במסגרת טיפולית-חינוכית או לנוער בסיכון שנמצא במסגרת כזו אך זקוק למסגרת נוספת.  במסגרת הפרוייקט מגיעים הנערים למפגש  קבוצתי שבועי. בנוסף לפעילות הקבוצתית צוות הפרוייקט רואה חשיבות רבה ביצירת קשר אישי קרוב בין המטפל לנער כאמצעי לעבודה תוך אישית ובינאישית משמעותית ומעמיקה. לכל נער נבנית תכנית טיפולית אישית ובה תכנים מותאמים לו ולצרכיו על פי מקומו במעגלי חיים אחרים.
2. הרכבת צוות טיפולי רב מקצועי שיהיה מעורב בהיבטים שונים של חיי הנער ויבטיח מענה כולל ומקיף למגוון הצרכים של הנער- צוות הפרוייקט כולל מדריכי רכיבה טיפולית, עובדת סוציאלית, מורה לחינוך מיוחד וכן אנשי צוות נוספים (רופא/פסיכיאטר) על פי הצורך.
3. יצירת קשר עם משפחות הנערים ועם גורמי טיפול בקהילה המעורבים בחיי הנערים- הקשר עם אותם גורמים מתבצע מחוץ לשעות המפגש הפרטני עם הנער מתוך הבנה שרק שיתוף פעולה בין המעורבים בחייו של הנער יספק תמונה מלאה של מצבו ויביא לתוצאות משמעותיות ובנות קיימא.
יצירת סביבה תומכת ומכילה עבור הנער באופן שיאפשר גדילה וצמיחה רגשית לצד למידה מקצועית של עולם הרכיבה והטיפול בבעלי החיים- הפרוייקט מבקש לספק לנערים התנסות בסביבת עבודה נורמטיבית תוך קשר אישי קרוב עם מטפל ישיר ובמקביל להשתלבות בצוות החווה ובהתנהלות החווה
4. פיתוח מימד האחריות בחיי הנערים תוך הכרות עם עולם התעסוקה ושילוב הנערים כעובדים מן המניין בצוות החווה- במסגרת הפעילות בחווה נדרשים הנערים ליטול אחריות תחילה על עצמם ועל אופן התפקוד שלהם במסגרת החווה ובהמשך על ה'אחר' בין אם זהו הסוס או אחד הילדים המטופלים בחווה.
הנערים המשתלבים בעבודת החווה השוטפת ובעבודה הטיפולית עם הילדים מתנסים בדאגה לזולת ובנתינה שלא על בסיס אינטרסנטי. צוות הפרוייקט מייחס חשיבות רבה להיבט זה מתוך הבנה שנתינה מאפשרת קבלה ומעניקה לנער תחושה של שייכות, מסוגלות וערך עצמי. אלה, אנו מאמינים, יסייעו לו בהשתלבות בעולם המבוגרים הן בהיבט הרגשי והן בהיבט התעסוקתי-תפקודי.
5. הקניית מיומנויות רכיבה וטיפול בסוס תוך התנסות בחוויה מיטיבה ובונה של למידה מתוך רצון וסקרנות- מיומנויות אלה יכולת לייצג בו זמנית הן את עולמו הפנימי של הנער והן את הדרישות שמציב לו עולם המבוגרים בו יידרש להשתלב בשנים הקרובות. במימד הרגשי נעשה שימוש בתכנים השלכתיים שמעלה הנער אל מול הסוס ומושם דגש על ההתמודדות הרגשית עם סמכות וגבולות ועם חוויות של הצלחה וכשלון.
חווית הלמידה בסביבת האורווה היא מרגשת ומספקת שכן ההתקדמות נראית לעין ומורגשת על-ידי הרוכב משעור לשעור; הסוס הנו חיה רגישה מאוד ורגישות זו הופכת אותו לכלי טיפולי רב עצמה. כאשר הרוכב פועל בהתאם להוראות שניתנו לו, התוצאה היא מיידית והחיזוק החיובי שמקבל הנער מופנם ומזין את המוטיבציה להמשך הלמידה.
6. הקניית חוויה של שליטה, מסוגלות והצלחה באמצעות רכישת מיומנויות של וויסות עצמי ודאגה לאחר- במישור הרגשי, הסוס מתפקד כמתמר הקולט את התנהגותו והלך רוחו של הרוכב ומגיב אליהם- כאשר הרוכב יפעל בתוקפנות הסוס בדר"כ יתנגד ולא יציית לו אך כאשר יפעל בעדינות וברגישות הסוס ייענה ויתמסר לו. ההתמודדות עם חיה שהיא בעלת רצונות משלה, מצד אחד, וזקוקה להנחייה וטיפול, מצד שני מחייבת את הרוכב למצוא איזונים בין התחשבות ודאגה לשליטה ובין אסרטיביות לעדינות. הרוכב מתמודד עם מצבים מורכבים המחייבים הצבת גבולות רגשיים וממשיים לעצמו ולאחר, כאשר במקרה זה האחר הוא הסוס.
7. הכשרה מקצועית בתחום הסוסים לשם קבלת תעודת עוזר מדריך ו/או לשם עמידה במבחן בגרות בתחום- נערים המעוניינים בכך יוכלו להבחן במהלך השתתפותם בפרוייקט במבחני השלבים השונים עד לעמידה בתנאים לקבלת תעודת 'עוזר מדריך' בתחום הרכיבה. כמו כן, ניתן להגיש את הנער לבגרות (מעשית ועיונית) בתחום.

קשר לצוות

למידע נוסף אפשר לטלפן למרכז הפרויקט ליאל תמוז בטלפון: 052-5518598
 

"צריך שכל איש ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים ולהדליקו לאבוקה גדולה להאיר את העולם כולו" (הרב אברהם יצחק הכהן קוק)